Malá krajina, ale s obrovským potenciálom a veľkým množstvom talentovaných ľudí. Slovensko patrí k ojedinelým zjavom nielen v našom regióne, ale aj z celosvetového pohľadu. Ak tomu neveríte, v nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na niekoľko príkladov úspešných startupov. Určite nie je náhodou, že väčšina z nich je z oblasti IT.

Sli.do ako jeden z prvých startupov u nás

Rok 2012 sa zdá byť ako poriadne ďaleká minulosť, no vedeli ste o tom, že práve v tomto roku bola založená spoločnosť, ktorá je za známou platformou Sli.do?

Ide o technologickú spoločnosť, ktorá vyvinula riešenie pre komunikáciu v reálnom čase medzi publikom alebo verejnosťou a vystupujúcim či prednášajúcim v diskusii, debate, na fóre alebo na konferencii. Posledné roky ukázali úspech tohto projektu.

Postupom času sa používanie platformy Sli.do rozšírilo do celého sveta a je známa už vo vyše 100 krajinách. Využíva sa v anketách, debatách a diskusiách naživo a to aj cez televízne obrazovky a platforma bola použitá aj takými značkami, ako sú napríklad Netflix, Adobe alebo Airbnb. Dopyt po technológii bol teda obrovský.

V roku 2020 bola platforma Sli.do zakúpená známou technologickou spoločnosťou Cisco, ktorá je doma v sieťových technológiách a jej dnešná hodnota je cez 125 miliárd amerických dolárov. Celkom úspešná akvizícia malého startupu zo Slovenska, že?

Aeromobil, koncept, ktorý môže zmeniť svet

Ak hovoríme o známych startupoch zo Slovenska, určite nemôžeme vynechať Aeromobil. Pred 20 rokmi by to bolo všeobecné slovo, ktoré by označovalo nápad z ľubovoľného sci-fi filmu, no už od roku 2013 ide o veľmi konkrétny a realistický plán.

Konštruktérom Aeromobilu je Štefan Klein z Nitry, ktorý uskutočnil prvý let v roku 2013 s vylepšeným prototypom s označením 2.5. Ten bol predstavený v kanadskom Montreale a vzbudil pozornosť svetovej odbornej verejnosti, vrátane kozmickej agentúry NASA. Vývoj v posledných rokoch znamenal uvedenie modelu s označením 4.0.

Podľa najnovších informácií by mal byť na trh uvedený komerčne dostupný mobil v roku 2023. Aeromobil má za sebou už vyše 10 000 hodín testov, ktoré začali na jeseň v roku 2020. Je teda vysoko pravdepodobné, že vývoj bude mať úspešné zavŕšenie.

V roku 2017 z projektu Aeromobilu odišiel jeho zakladateľ, Štefan Klein. Zostal v ňom však druhý muž, Juraj Vaculík a prišiel nový investor Patrick Hessel.

GymBeam ukázal, ako spojiť šport a svet online nakupovania

Ak ste sa aspoň chvíľu venovali fitness, cvičeniu, posilňovaniu alebo aj chudnutiu, značka GymBeam vám asi nemohla uniknúť. Jej začiatok sa datuje už do roku 2013 a dnes ide o jeden z najznámejších eshopov u nás. V čom spočíva jeho tajomstvo?

Spoločnosť je pôvodom z metropoly východu Slovenska, Košíc. Základom sortimentu sú doplnky výživy, zdravé potraviny, fitness oblečenie a príslušenstvo pre športovcov.

Takmer 10 000 doplnkov od vyše 100 rôznych značiek, vrátane výroba vlastných prípravkov a produktov, sú úctyhodné čísla aj na náš malý trh. GymBeam však expanduje už aj na okolité trhy a ukazuje, akým smerom sa bude značka vydávať. Popularitu má nielen medzi širokou verejnosťou, ale aj medzi mnohými profesionálmi a celebritami.

V čom tkvie tajomstvo tohto úspešného startupu? Najmä v spojení moderných technológii a odborným zázemím v téme, kde pôsobí. Prepracovaný zákaznícky servis, prehľadné nakupovanie a dôraz na kvalitný pôvod sa ukázali ako najlepšia cesta.

Staffino pomáha službám posúvať sa ďalej

Aplikácia Staffino je tiež o spojení virtuálneho a reálneho sveta. Pre niekoho to možno bol na prvý pohľad nástroj na „ventiláciu“ hnevu a poznámok, no veľmi skoro sa ukázalo, že nápad môže mať aj pozitívne pokračovanie. O čo v tejto aplikácii ide?

Zjednodušene povedané: okamžité zhodnotenie kvality a úrovne zákazníckych služieb. Naživo, s pár kliknutiami a hlavne cielene z pohľadu zákazníka aj prevádzkovateľa.

Aplikáciu si môžete stiahnuť do svojho mobilu a vyhľadať si v nej prevádzku, kde sa aktuálne nachádzate, alebo z ktorej ste práve odišli. Potom už len stačí ohodnotiť kvalitu zákazníckeho servisu, či už celej prevádzky, alebo konkrétneho zamestnanca, ktorý s vami komunikoval. Napísať môžete pochvalu a poďakovanie, ale aj svoju kritiku.

Nápad vznikol už v roku 2013 a od roku 2014 bol uvedený do praxe. V roku 2019 získala spoločnosť klienta na európskej úrovni, známy reťazec s doplnkami pre bývanie, spoločnosť Jysk. Aj tento startup teda presiahol hranice Slovenska a ukázal na našu šikovnosť.

Mohlo by sa Vám páčiť

Nie je možné nechať komentáre